Historical dictionary
of grammatical terms online

Quotations 13 items  Gaert 1927  Wiadomości wstępne  

Clear

Nadto ogólne wiadomości z psychologji i socjologji mowy warto przestudjować z Szobera Podręcznika do nauki języka polskiego (§§ 306— 346: Język a myśl, oraz §§ 347—359: Język a społeczeństwo).

O tych trzech czynnikach mowy, które należy przynajmniej ogólnie poznać przed rozpoczęciem właściwego studjum gramatyki, dostatecznie informuje książka Roudeta, Zasady fonetyki ogólnej (w rozdziałach: III. Fizyczne czynniki mowy, IV. Fizjologiczne czynniki mowy, V. Czynniki psychologiczne mowy).

O tych trzech czynnikach mowy, które należy przynajmniej ogólnie poznać przed rozpoczęciem właściwego studjum gramatyki, dostatecznie informuje książka Roudeta, Zasady fonetyki ogólnej (w rozdziałach: III. Fizyczne czynniki mowy, IV. Fizjologiczne czynniki mowy, V. Czynniki psychologiczne mowy).

O tych trzech czynnikach mowy, które należy przynajmniej ogólnie poznać przed rozpoczęciem właściwego studjum gramatyki, dostatecznie informuje książka Roudeta, Zasady fonetyki ogólnej (w rozdziałach: III. Fizyczne czynniki mowy, IV. Fizjologiczne czynniki mowy, V. Czynniki psychologiczne mowy).

Przystępując do naukowego poznawania mowy ojczystej, trzeba sobie przede wszystkiem zdać jasno sprawę, że język ludzki nie istnieje samodzielnie poza nami, lecz jest zjawiskiem, złożonem z czynników fizjologicznych (czynności narządów mowy), fizykalnych (drgający ruch powietrza) i psychicznych (wyobrażenia słuchowe i motoryczne oraz skojarzone z niemi znaczenia).

Przystępując do naukowego poznawania mowy ojczystej, trzeba sobie przede wszystkiem zdać jasno sprawę, że język ludzki nie istnieje samodzielnie poza nami, lecz jest zjawiskiem, złożonem z czynników fizjologicznych (czynności narządów mowy), fizykalnych (drgający ruch powietrza) i psychicznych (wyobrażenia słuchowe i motoryczne oraz skojarzone z niemi znaczenia).

Przystępując do naukowego poznawania mowy ojczystej, trzeba sobie przede wszystkiem zdać jasno sprawę, że język ludzki nie istnieje samodzielnie poza nami, lecz jest zjawiskiem, złożonem z czynników fizjologicznych (czynności narządów mowy), fizykalnych (drgający ruch powietrza) i psychicznych (wyobrażenia słuchowe i motoryczne oraz skojarzone z niemi znaczenia).

Przystępując do naukowego poznawania mowy ojczystej, trzeba sobie przede wszystkiem zdać jasno sprawę, że język ludzki nie istnieje samodzielnie poza nami, lecz jest zjawiskiem, złożonem z czynników fizjologicznych (czynności narządów mowy), fizykalnych (drgający ruch powietrza) i psychicznych (wyobrażenia słuchowe i motoryczne oraz skojarzone z niemi znaczenia).

Przystępując do naukowego poznawania mowy ojczystej, trzeba sobie przede wszystkiem zdać jasno sprawę, że język ludzki nie istnieje samodzielnie poza nami, lecz jest zjawiskiem, złożonem z czynników fizjologicznych (czynności narządów mowy), fizykalnych (drgający ruch powietrza) i psychicznych (wyobrażenia słuchowe i motoryczne oraz skojarzone z niemi znaczenia).

Przystępując do naukowego poznawania mowy ojczystej, trzeba sobie przede wszystkiem zdać jasno sprawę, że język ludzki nie istnieje samodzielnie poza nami, lecz jest zjawiskiem, złożonem z czynników fizjologicznych (czynności narządów mowy), fizykalnych (drgający ruch powietrza) i psychicznych (wyobrażenia słuchowe i motoryczne oraz skojarzone z niemi znaczenia).

Przystępując do naukowego poznawania mowy ojczystej, trzeba sobie przede wszystkiem zdać jasno sprawę, że język ludzki nie istnieje samodzielnie poza nami, lecz jest zjawiskiem, złożonem z czynników fizjologicznych (czynności narządów mowy), fizykalnych (drgający ruch powietrza) i psychicznych (wyobrażenia słuchowe i motoryczne oraz skojarzone z niemi znaczenia).

Wiadomości o czynnikach akustycznych można przyswoić sobie na podstawie jakiegokolwiek szkolnego podręcznika fizyki, a układ i czynności narządów mowy poznać z Benniego Fonetyki opisowej (§§ 4—17).

Być może, że dla wielu rozpoczęcie pracy od zawartych tam ogólnych rozważań o istocie języka będzie stanowiło pewną trudność, wynikającą z braku głębszych wiadomości z zakresu samej gramatyki polskiej.