Słownik historyczny
terminów gramatycznych online

myśl

Język: polski
Dział: Teoria języka (współcześnie)

Cytaty

Z patrzénia na co, nabywaią się dwa wyobrażéniá rzeczy i przymiotu; czucié więc w pamięci rzeczy, czy przytomnych samych przez się, czy przytomnych tylko przez ich wyobrażénie, zowie się myślą. Myśl każdá zamyká w sobie trzy części: rzecz np. stół, przy­miot rzeczy np. czysty, i sądzenie jak ów przymiot przystoi rzeczy np. jest.

Całá ta myśl, nazywá się sądém, póki jest u kogo wewnątrz: gdy ją zaś drugiému w sło­wach odmaluje, nazywa się zdaniém.

Myśli poznanié 98 [...] myśl co zamyka w sobie? 99: jest ona sądém i zdaniém, 99.

Przyznanie , że co tak jest nie inaczej, albo przyznanie przymiotu jakiego czynu, skutku lub jakiejkolwiek okoliczności bądź osobie, bądź rzeczy jakiej zowiemy myślą, np. niebo jest wypogodzone; wiosna jest miła. Mamy dwie myśli; w pierwszej jest przyznanie niebu wypogodzenia się; w drugiej przyjemność wiośnie.

[...] Myśl przeto nie ma ani mniej ani więcej nad trzy części; pierwsza jest rzecz, której co przyznajemy, nazywać będziemy Rzeczą myśli: druga jest przymiot, czyn, skutek lub okoliczność jaka, które rzeczy przyznajemy, tę część nazywać będziemy Przymiotem myśli: trzecia jest połączenie tych dwóch części myśli: i tak w przykładzie drugim wyżej przytoczonym wiosna jest rzeczą myśli, miła przymiotem, jest połączeniem dwóch części myśli.

[...] Myśl zawarta jest w myśleniu; wyjawiona przez wyrazy zowie się zdaniem.

Obraz rzeczy jakiej w umyśle wystawiony póki rozważnym i sądzonym nie jest, póki mu nie przyznany, jako skutek rozwagi i sądu, ten a nie inny przymiot, jest tylko wyobrażeniem (idea, notio) ale nie myślą. Ta zamykać powinna w najściślejszym związku Rzecz z Przymiotem.

[…] ; Średnik, jest znakiem podniesienia i zawieszenia głosu tam, gdzie część myśli nie jest zupełna, ale się ma dopełnić następującą częścią, np. nie mając ani wodza, ani nauczyciela; zbiera sobie itd.

Czucie rzeczy, czy przytomnych samych przez się, czy przytomnych nam tylko przez ich wyobrażenia, zowie się myślą. Myśl, nazywa się sądem, póki jéj słowy nie wyjawiamy: gdy ją zaś drugiemu w słowach odmalujemy, nazywa się zdaniem.

O ZDANIACH.

Ta jest różnica między wyrazem: Myśl, a wyrazem: Zdanie, że pierwsza oznacza wyobrażenie przedmiotu i niejako zamiar, a drugie oznacza wykończenie tej myśli, i niejako już sąd gotowy o tem, co myśl wyobraziła; ztąd mówimy: jaka twoja myśl, czyli jak i twój zamiar? a gdy spodziewamy się, że ktoś myśl wykończył, czyli przedmiot poznał, to się pytamy: jakie twoje zdanie? myśl zatém, jest to zamiar sądzenia o czém lub o kim, a zdanie, jest to twierdzenie lub przeczenie o jakiej rzeczy lub osobie.

(;) Średnik wskazuje dłuższą przerwę głosu niż przecinek i służy raczéj do oddzielania myśli niż wyrazów.

Mowa przeto jest obrazem myśli, albo raczéj tłumaczem wyobrażeń lub uczucia człowieka.

Wyobrażenie i znaczenie myśli, czyli rzeczy o któréj jest mowa.

ROZDZIAŁ II. O MYŚLACH I ICH SKŁADNI. (Syntaxis).

Myśl jest tchnieniem nieśmiertelnéj duszy człowieka, — najwspanialszym jéj istnienia objawem. Poczęta w tém swojém ognisku przez Słowo żywota wciska się w wyrazy, - a w nich utkwiona, wynurza się na świat zewnętrzny. Myśl przeto badaną być może w dwojakim względzie: w wyrazach, jako jéj przybytku, do którego wstępuje, i w słowie, które ją stwarza, a w nię wcielone, stawa do sprawy wobec ludzkości i Boga. Tamten pogląd zewnętrzny, co do formy, stanowi składnią i należy do grammatyki; — ten zaś ostatni wewnętrzny, co do ducha, daje pojęcie zasad logiki, filozofii poezji i wymowy, — które są osobnemi naukami.

[...] Nareszcie spróbujmy téj pisowni, czy ona nam dość jasno każdą myśl odda: w mowie bowiem ustnéj częstokroć przycisk położony na słowie, czyni myśl zrozumiałą, w piśmie zaś na ten przycisk nie masz znaku, stąd pochodzi potrzeba uwydatnić pisownią to, co by nie dość zrozumiałém było [...].

Każdá mowa skłádá się ze zdáń , będących obrazem myśli. Każde cáłkowicie wyrażone zdanie skłádá się z wyrazów […].

Wszystkie zaś inne części mowy zależą, od myśli i tylko na zasadzie myśli rozbierane i nazywane być mogą.

Zdanie jest to myśl wyrazami jasno wypowiedziana i wydająca sąd o jakiejś osobie lub rzeczy.

Myśl jest to sąd, życzenie lub pytanie; albo téż inaczéj mówiąc, jest to zrozumiałe dla człowieka połączenie w myśli dwóch przynajmniéj wyobrażeń lub pojęć.

Schowaj teraz tę książkę; pomyśl o niej; wyobraź ją sobie w myśli.

Cóż więc jest zdanie? Zdanie jest to myśl, sąd o jakiejś osobie lub rzeczy, wypowiedziany lub napisany wyrazami. [...]

Myśl (czyli sąd) o jakiej osobie lub rzeczy, wypowiedziana lub napisana wyrazami, nazywa się zdaniem dla tego, ponieważ ją wypowiadamy czyli zdajemy z siebie.

Wszystkie te wyrazy dodatkowe nazywają się pobocznemi częściami zdania i one albo określają bliżej wyrazy główne (stróż jaki? nocny) albo dopełniają myśl naszę (ludzie żegnają kogo? co? dzionek) i dlatego nazywają się wyrazami dopełniającemi i określającemi.

Dowiedzieliśmy się dalej, że wyrazami możemy wypowiadać myśli nasze i że myśli wypowiedziane słowami, tworzą zdania. Z myśli i zdań powstaje mowa.

§ 7. Każde zdanie jest zawsze wywołane przez pewną myśl i zawsze wywołuje takąż myśl.