Historical dictionary
of grammatical terms online

Quotations 15 872 items • Page 776 of 794

Clear

II. Stosunek wzajemny części zdania: Człony utożsamiające (określane) i odróżniające (określające). Związek członów: A. ★współrzędny (parataktyczny), formalnie spójnikowy, np. ojciec i matka... lub niepołączony, np. ojciec, matka. B. ★podrzędny (hypotaktyczny).

II. Stosunek wzajemny części zdania: Człony utożsamiające (określane) i odróżniające (określające). Związek członów: A. ★współrzędny (parataktyczny), formalnie spójnikowy, np. ojciec i matka... lub niepołączony, np. ojciec, matka. B. ★podrzędny (hypotaktyczny).

II. Stosunek wzajemny części zdania: Człony utożsamiające (określane) i odróżniające (określające). Związek członów: A. ★współrzędny (parataktyczny), formalnie spójnikowy, np. ojciec i matka... lub niepołączony, np. ojciec, matka. B. ★podrzędny (hypotaktyczny).

II. Stosunek wzajemny części zdania: Człony utożsamiające (określane) i odróżniające (określające). Związek członów: A. ★współrzędny (parataktyczny), formalnie spójnikowy, np. ojciec i matka... lub niepołączony, np. ojciec, matka. B. ★podrzędny (hypotaktyczny).

II. Stosunek wzajemny części zdania: Człony utożsamiające (określane) i odróżniające (określające). Związek członów: A. ★współrzędny (parataktyczny), formalnie spójnikowy, np. ojciec i matka... lub niepołączony, np. ojciec, matka. B. ★podrzędny (hypotaktyczny).

II. Stosunek wzajemny części zdania: Człony utożsamiające (określane) i odróżniające (określające). Związek członów: A. ★współrzędny (parataktyczny), formalnie spójnikowy, np. ojciec i matka... lub niepołączony, np. ojciec, matka. B. ★podrzędny (hypotaktyczny).

II. Stosunek wzajemny części zdania: Człony utożsamiające (określane) i odróżniające (określające). Związek członów: A. ★współrzędny (parataktyczny), formalnie spójnikowy, np. ojciec i matka... lub niepołączony, np. ojciec, matka. B. ★podrzędny (hypotaktyczny).

II. Stosunek wzajemny części zdania: Człony utożsamiające (określane) i odróżniające (określające). Związek członów: A. ★współrzędny (parataktyczny), formalnie spójnikowy, np. ojciec i matka... lub niepołączony, np. ojciec, matka. B. ★podrzędny (hypotaktyczny).

II. Stosunek wzajemny części zdania: Człony utożsamiające (określane) i odróżniające (określające). Związek członów: A. ★współrzędny (parataktyczny), formalnie spójnikowy, np. ojciec i matka... lub niepołączony, np. ojciec, matka. B. ★podrzędny (hypotaktyczny).

II. Stosunek wzajemny części zdania: Człony utożsamiające (określane) i odróżniające (określające). Związek członów: A. ★współrzędny (parataktyczny), formalnie spójnikowy, np. ojciec i matka... lub niepołączony, np. ojciec, matka. B. ★podrzędny (hypotaktyczny).

II. Stosunek wzajemny części zdania: Człony utożsamiające (określane) i odróżniające (określające). Związek członów: A. ★współrzędny (parataktyczny), formalnie spójnikowy, np. ojciec i matka... lub niepołączony, np. ojciec, matka. B. ★podrzędny (hypotaktyczny), formalnie: a) ★zgody, np. piękny kwiat; b) ★rządu, np. brzeg rzeki; c) ★przynależności, np. chcę słyszeć.

II. Stosunek wzajemny części zdania: Człony utożsamiające (określane) i odróżniające (określające). Związek członów: A. ★współrzędny (parataktyczny), formalnie spójnikowy, np. ojciec i matka... lub niepołączony, np. ojciec, matka. B. ★podrzędny (hypotaktyczny), formalnie: a) ★zgody, np. piękny kwiat; b) ★rządu, np. brzeg rzeki; c) ★przynależności, np. chcę słyszeć.

II. Stosunek wzajemny części zdania: Człony utożsamiające (określane) i odróżniające (określające). Związek członów: A. ★współrzędny (parataktyczny), formalnie spójnikowy, np. ojciec i matka... lub niepołączony, np. ojciec, matka. B. ★podrzędny (hypotaktyczny), formalnie: a)zgody, np. piękny kwiat; b) ★rządu, np. brzeg rzeki; c) ★przynależności, np. chcę słyszeć.

II. Stosunek wzajemny części zdania: Człony utożsamiające (określane) i odróżniające (określające). Związek członów: A. ★współrzędny (parataktyczny), formalnie spójnikowy, np. ojciec i matka... lub niepołączony, np. ojciec, matka. B. ★podrzędny (hypotaktyczny), formalnie: a) ★zgody, np. piękny kwiat; b)rządu, np. brzeg rzeki; c) ★przynależności, np. chcę słyszeć.

II. Stosunek wzajemny części zdania: Człony utożsamiające (określane) i odróżniające (określające). Związek członów: A. ★współrzędny (parataktyczny), formalnie spójnikowy, np. ojciec i matka... lub niepołączony, np. ojciec, matka. B. ★podrzędny (hypotaktyczny), formalnie: a) ★zgody, np. piękny kwiat; b) ★rządu, np. brzeg rzeki; c)przynależności, np. chcę słyszeć.

III. Zdania ze względu na budowę: A. ★pojedyncze (proste): a) zupełne: 1) ★nierozwinięte, np. rzemieślnik pracuje. 2) ★rozwinięte, np. pilny rzemieślnik pracuje ciężko. b)niezupełne wskutek elipsy (= wyrzutni) członu. 1) ★bezpodmiotowe, np. grzmi. 2) ★równoważniki zdań, np. Pożar! Tak!.

III. Zdania ze względu na budowę: A. ★pojedyncze (proste): a) zupełne: 1) ★nierozwinięte, np. rzemieślnik pracuje. 2) ★rozwinięte, np. pilny rzemieślnik pracuje ciężko. b)niezupełne wskutek elipsy (= wyrzutni) członu. 1) ★bezpodmiotowe, np. grzmi. 2) ★równoważniki zdań, np. Pożar! Tak!.

III. Zdania ze względu na budowę: A. ★pojedyncze (proste): a) zupełne: 1) ★nierozwinięte, np. rzemieślnik pracuje. 2) ★rozwinięte, np. pilny rzemieślnik pracuje ciężko. b)niezupełne wskutek elipsy (= wyrzutni) członu. 1) ★bezpodmiotowe, np. grzmi. 2) ★równoważniki zdań, np. Pożar! Tak!.

III. Zdania ze względu na budowę: A. ★pojedyncze (proste): a) zupełne: 1) ★nierozwinięte, np. rzemieślnik pracuje. 2) ★rozwinięte, np. pilny rzemieślnik pracuje ciężko. b)niezupełne wskutek elipsy (= wyrzutni) członu. 1) ★bezpodmiotowe, np. grzmi. 2) ★równoważniki zdań, np. Pożar! Tak!.

III. Zdania ze względu na budowę: A. ★pojedyncze (proste): a) zupełne: 1) ★nierozwinięte, np. rzemieślnik pracuje. 2) ★rozwinięte, np. pilny rzemieślnik pracuje ciężko. b)niezupełne wskutek elipsy (= wyrzutni) członu. 1) ★bezpodmiotowe, np. grzmi. 2) ★równoważniki zdań, np. Pożar! Tak!.